Home Actueel Molens Stichting Sponsors Beeldbank Contact
  • Itens
  • anbi

De Vlijt

Molen de Vlijt is een korenmolen van het type spinnekop met stelling. De molen heeft een oud Hollands gevlucht van 16.40 mtr. In 1986 werd deze molen gebouwd op de plaats waar tot 1938 een stelling-spinnekopmolen had gestaan. Boven de stelling is er sprake van een historische molen: het gaat om een poldermolen die tot 1986 te Oppenhuizen stond maar daar, vanwege de slechte omgeving (vrijwel ingebouwd geraakt door een industrieterrein), niet kon worden gehandhaafd.

Bij de verbouwing tot stellingkorenmolen is de ondertoren iets vergroot. Het bovenhuis is te klein ten opzichte van de gesloopte molen de Vlijt. De stapeling van de bovenas is hierdoor vergroot zodat de roeden de hoekstijlen probleemloos kunnen passeren.

Ook de maatverhouding tussen as en roeden wijkt sterk af van wat het was.
    Op ongeveer 30 meter van de molen, in de tuin van de buurman, staat een klein gebouwtje: dit is het vroegere motorhok van de oorspronkelijke molen. De huidige molen staat dus niet helemaal op zijn originele plek. Het spoorwiel is afkomstig van de Grote Molen te Broeksterwoude en de steenkraan uit Geldermalsen. De Vlijt was origineel uitgerust met 1 koppel maalstenen. In later stadium is hier een elektrisch koppel aan toegevoegd, wanneer is helaas onbekend. Dit elektrisch koppel is tijdens restauraties niet terug geplaatst.

Door de jaren heen vinden er verschillende aanpassingen c.q. restauraties plaats. Zo is er in 2013 het aanbrengen van het luiwerk en het vervangen van steigerdelen en in 2014 wordt de spruit vervangen. Een impressie van de werkzaamheden via de beeldbank.

Medio 2017 wordt een elektrisch aangedreven koppel maalstenen gekocht. Deze stenen inclusief aandrijving zijn afkomstig uit een meelfabriek te Rietmolen. Het koppel stenen wordt door vrijwilligers geplaatst waarmee korenmolen De Vlijt weer iets authentieker wordt.

2018 Molenstichting Súdwest-Fryslân - Makke troch Roelof Fopma.nl